ارائه ی نمونه سوال از دروس پایه پنجم وششم

سوالات متن درس هفتم علوم تجربی (ورزش و نیرو 2) بخش اول

1 . دو جسم چگونه به هم نیرو وارد می کنند ؟ در اثر تماس با یکدیگر به هم نیرو وارد می کنند .
2 . یا امکان دارد که دو جسم بدون تماس با هم به یکدیگر نیرو وارد کنند ؟ مثال بزنید . بله ، تأثیر دو قطب هم نام آهنربا به هم ــ نیروی جاذبه ی زمین بر اجسام
3 . چرا اجسام به سمت زمین سقوط می کنند ؟ به علت نیرویی که از سمت زمین به آن ها وارد می شود .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیست و سوم آبان 1393ساعت 7:47  توسط گیتی محمدبیگلو  | 


1 . بهترین راه برای به دست آوردن اطلاعات از درون زمین چیست ؟ ج : مطالعه ی امواج لرزه ای

2 . چند مورد از لرزش اجسام را نام ببرید . ج : لرزش تلفن همراه ، لرزش آب به دلیل انداختن سنگ درون آن ، لرزش شیشه های خانه بر اثر عبور کامیون از کوچه و خیابان ، لرزش شیشه ها بر اثر رعد و برق ، ایجاد لرزش بر اثر کندن خیابان توسط درل صنعتی و ...

3 . امواج لرزه ای را تعریف کنید . ج : به امواجی که در اثر شکستن ناگهانی سنگ های درون زمین در اثر زمین لرزه ایجاد می شوند ، امواج لرزه ای می گویند


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیست و سوم آبان 1393ساعت 7:32  توسط گیتی محمدبیگلو  | 


1 . چه موقعی حرکت جسم تغییر می کند ؟ هر وقت به آن نیرویی وارد شود .

2 . نیرو حاصل چیست ؟ حاصل اثر متقابل دو جسم برهم است .

3 . یک کک چند برابر وزن خودش را می تواند بکشد ؟ بیش از یکصد هزار  برابر وزن خودش را

4 . آیا یک جسم به تنهایی می تواند نیرو وارد کند ؟ خیر ، برای ایجاد نیرو حداقل به دو جسم نیاز داریم .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیست و سوم آبان 1393ساعت 7:30  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

-چهار روش ثبت و نگهداری اطلاعات توسط گذشتگان و نیاکانمان را بنویسید .

روی دیوار غار-روی چوب روی چرم-روی سنگ

2-مزایای ثبت و ذخیره ی اطلاعات روی سنگ و چوب و دیوار غارها را بنویسید .

این اطلاعات برای مدت زیادی باقی می مانند وبر اثر عوامل طبیعی دیر تر از بین می روند


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیست و سوم آبان 1393ساعت 7:10  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

انرژی

انرژی را توانایی انجام کار تعریف کرده اند ، بدون وجود انرژی هیچ کاری قابل انجام نیست . مثل برای آن که چیزی به حرکت درآید ، باید نیرویی بر آن وارد شود . برای وارد کردن نیرویی که بر مقاومت غلبه می کند ، ازانرژی استفاده می شود . پس در هرجا که کاری باید انجام شود ، به یک منبع انرژی نیازمندیم.

صورت های مختلف انرژی

انرژی شیمیایی

انرژی گرمایی

انرژی حرکتی ( مکانیکی )

انرژی الکتریکی

انرژی هسته ای

انرژی صوتی

انرژی نورانی ( تابشی )

انرژی ماهیچه ای

                           


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه هجدهم آبان 1393ساعت 6:8  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

ماده: هر چیزی که دارای جرم باشد و فضایی را اشغال کند ( حجم) و از ذرات ریزتری به نام اتم یا مولکول تشکیل شده باشد (ماده) نامیده می شود.

ویژگی های ماده : جرم و حجم از ویژگی های هر ماده هستند از دیگر ویژگی های هر ماده  این است که در میان ذره های سازنده ی ماده فضای خالی وجود دارد، ذره های سازنده ی ماده،پیوسته در حال حرکت و جنبش هستند و بین ذره های سازنده ی ماده ربایش وجود دارد.

حجم : مقدار فضایی که هر ماده یا جسم اشغال می کند ، حجم آن را مشخص می کند.حجم یک ماده مجموع حجم ذرات ان ماده و فضاهای خالی بین ذرات آن است. حجم را با واحدهای مترمکعب،سانتی مترمکعب اندازه می گیرند.حجم مایعات و گازها را با واحد لیتر هم بیان می کنند.

جرم : مقدار ماده ی تشکیل دهنده جسم را جرم می گویند.واحد اندازه گیری جرم ، کیلوگرم می باشد. جرم هر جسم به جرم مولکول ها و تعداد آن ها بستگی دارد.

وزن : وزن مقدار نیروی جاذبه ای است که از طرف زمین یا هر کره ی دیگر به جسم وارد می شود.بیش ترین وزن در کنار دریا می باشد و هر چه از سطح زمین دور شویم نیروی جاذبه کم تر و در نتیجه نیروی وزن هم کم تر خواهد شد.در سطح زمین وزن اجسام تقریبا 10 برابر جرم شان است. واحد اندازه گیری وزن ، نیوتن می باشد.

نیروی جاذبه ی ماه یک ششم نیروی جاذبه ی کره ی زمین می باشد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و سوم مهر 1393ساعت 8:8  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

آزمون تستی تیز هوشان ششم ابتدایی 

 

آزموممممن ممتیز هوشان ششم ابتدایی

+ نوشته شده در  جمعه نهم فروردین 1392ساعت 9:26  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

در این پست سعی کردیم تمام سوالات رو یکجا در اختیار عزیزان قرار بدیم. برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید.

سوالات شامل دروس (ریاضی - علوم -هدیه های آسمانی و فارسی ششم میشه)


ادامه مطلب |  


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیست و دوم دی 1391ساعت 7:17  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

شرکت در آزمون های آنلاین معلم ششم

+ نوشته شده در  سه شنبه دوازدهم دی 1391ساعت 8:37  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

آزمون های تستی ازدروس :منبع:http://hamyarsix.blogfa.com

ریاضی - علوم - فارسی - احتماعی وهدیه های آسمان


+ نوشته شده در  جمعه هشتم دی 1391ساعت 5:5  توسط گیتی محمدبیگلو  | 


آزمون آبان ازکلیه ی دروس ششم ( موسسه قلم چی )

                          اینــــــــــــــــــــــجا کلیک کنید .




ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه هفدهم آذر 1391ساعت 16:25  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

القای بار هنگامی اتفاق می‌افتد که یک جسم دارای بار منفی سبب رانش الکترون‌ها از سطح جسم دیگری می‌شود. این امر ناحیه‌ای در جسم دوم ایجاد می‌کند که دارای بار مثبت‌تری است. سپس یک نیروی جاذبه بین دو جسم اعمال می‌شود. برای نمونه، هنگامی که یک بادکنک مالش داده می‌شود، در نتیجهٔ ایجاد نیروی جاذبه بین دو سطح (بادکنک و دیوار) که دارای بارهای الکتریکی مخالف هستند، بادکنک به دیوار می‌چسبد (سطح دیوار به دلیل القای بار دارای بار الکتریکی می‌شود. این امر به این ترتیب اتفاق می‌افتد که الکترون‌های آزاد موجود بر سطح دیوار به وسیلهٔ بادکنک دارای بار منفی رانده می‌شوند و به این ترتیب سطح دیوار دارای بار مثبت می‌شود که به سطح بادکنک که دارای بار منفی است نیروی جاذبه اعمال می‌کند).

+ نوشته شده در  دوشنبه دهم مهر 1391ساعت 20:53  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

درس علوم

1.     استفاده از ابزارها و وسایل آموزشی در یادگیری اکتشافی دانش آموز حائز اهمیت است.

2.     تصاویر و سوالات متن درس ها بسیار مهم است؛ سوالات متن درس ها طوری طراحی شده است که تفکر و چراهای واگرا را در ذهن فراگیران متبادر می سازد ، لذا بیان معلم در کلاس درس بایستی این نگرش و دید را در دانش آموز به چالش بکشاند.

3.     ارتباط دادن درس علوم با طبیعت و بحث خداشناسی آن ( برای این منظور استفاده از فیلم های آموزشی مناسب و نمایش آن در کلاس درس متناسب با موضوع درس توصیه می گردد.)

4.     آمادگی دانش آموزان در برخورد با طبیعت و برخی از بحران های حاصل از دست بردن انسان در طبیعت و مصرف بی رویه و آشنایی با راهکارهای حلّ آن. ( می توان در کلاس درس مباحث اساسی و گفتگو های فی مابین – معلم و دانش آموز – صورت داد. )

5.     مطالعه ی کتاب راهنمای معلم این درس برای معلمان موثّر و ضروری است .

6.     مطالعه ی جنبی این درس بسیار مهم است لذا معلمین بایستی حتما در این خصوص همّت داشته باشند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه چهارم مرداد 1391ساعت 19:53  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

عنوان درس

موضوع

1

زنگ علوم

مسائل زندگی روزانه و حل آنها

2

سرگذشت دفتر من

چگونگی تهیه‌ی کاغذ،از درخت تا کاغذ، محاسبات

3

کارخانه کاغذسازی

آهن، اسید‌ها

4

سفر به اعماق زمین

لایه‌های مختلف زمین

5

زمین پویا

زمین لرزه، آتشفشان،رانش زمین

6

ورزش و نیرو (1)

اثر نیرو، رابطه‌ی نیرو و ورزش

7

ورزش و نیرو (2)

نیروی غیرتماسی، اندازه‌گیری نیرو، اصطکاک

8

می‌خواهم بسازم

ساخت آکواریوم، قایق، آدمک مقوایی

9

سفر انرژی

انرژی شیمیایی، انرژی ذخیره‌ای،

استفاده از انرژی

10

خیلی کوچک، خیلی بزرگ

میکروسکوپ، کار با آن، کاربردها

11

شگفتی‌های برگ

غذاسازی

12

جنگل

همزیستی، انسان و طبیعت

13

سالم بمانیم

میکروب، بیماری، پیشگیری

14

از گذشته تا آینده

وسایل ارتباط شخصی، تلفن،اینترنت، صدا، تلگراف

+ نوشته شده در  دوشنبه دوازدهم تیر 1391ساعت 15:0  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

خوابيدن با سر پوشيده باعث افزايش غلظت دی
اکسيدکرين و کاهش غلظت اکسيژن شده که می
تواند منجر به اثرات مخرب مغزی شود .

+ نوشته شده در  جمعه پانزدهم اردیبهشت 1391ساعت 8:30  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

چینی ها و ژاپنی ها با غذایشان چای گرم می نوشند نه نوشیدنی سرد شاید وقت آن باشد که ما هم خود را با این عادت خوب آنها وفق دهیم.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه پانزدهم اردیبهشت 1391ساعت 8:26  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

قورباغه








قورباغه یا غوک جانوری دوزیست از راسته بی‌دمان (Anura).

رایج‌ترین دوزیستان جهان قورباغه‌ها و وزغها هستند. نوع بالغ قورباغه‌ها عموما بدون دم و چمباته زده هستند، آنها پاهای بلند عقب برای پریدن و زبان بلند چسبناک برای گرفتن طعمه، دارند. معمولاَ قورباغه‌ها بدن نرم و مرطوب دارند و در نزدیکی آبها زندگی می‌کنند. وزغها پوست خشک و زگیل مانند دارند و عمدتاً روی خشکی زندگی می‌کنند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه پنجم اردیبهشت 1391ساعت 20:50  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

در بدن، بافت‌هایی وجود دارد که به آن‌ها، بافت‌های لَنفاوی می‌گویند. کارِ آن‌ها دفاع از بدن در مقابل میکروب‌هاست. این بافت‌ها در قسمت‌های مختلفی از بدن دیده می‌شوند؛ مانند: لوزه‌ها، غدّه‌های لنفاوی زیر بغل یا گردن و کِشاله‌ی ران و همین‌طور غده‌ی آپاندیس. کارِ اصلی غدّه‌ی آپاندیس که در محلّ اتّصال روده‌ی کوچک به روده‌ی بزرگ قرار دارد، نابودکردن میکروب‌های موجود در این ناحیه و کمک‌کردن به

جلوگیری از نفوذِ آن‌ها از روده‌ی بزرگ به روده‌ی کوچک است

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و سوم بهمن 1390ساعت 19:54  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

توي دنيا زيادند                        اين موجودات كوچك

توخاك توآب تو هوا                    زياد و كم يا تك تك

فوري هزار تا مي شه                هريك دونه از اونها

بعضي هاشون مفيدند                بعضي ها بيماريزا

با چشم ديده نمي شن              اين موجودات زرنگ

با ذره بين ميكروسكوپ              مي بينيشون چه قشنگ

فلفل نبين چه ريزه                     بشكن ببين چه تيزه

هركسي نام اون رو                   بگه خيلي عزيزه


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه سیزدهم بهمن 1390ساعت 18:30  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

مواد تشکیل دهنده خاک‌ها

موادی که خاک‌ها را تشکیل می‌دهند به چهار قسمت تقسیم می‌شوند: •مواد سخت: مواد سخت را ترکیبات معدنی تشکیل می‌دهند ولی ممکن است دارای مقداری مواد آلی نیز باشند. البته این ترکیبات معدنی از تخریب سنگ‌های اولیه یا سنگ مادر حاصل شده‌اند که گاهی اوقات همراه با مواد تازه کلوئیدی و نمک‌ها می‌باشند.



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و دوم دی 1390ساعت 21:23  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

 بخش 3 علوم   


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیست و هفتم آبان 1390ساعت 18:31  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

رعد و برق هر دو در یک زمان اتفاق می افتند با این حال ما نور را قبل از شنیدن صدای رعد می بینیم . نور تقریباً یک میلیون بار سریع تر از صوت حرکت می کند. هنگامی که صدای رعد یک متر را می پیماید نور تقریباً یک میلیون متر را طی کرده است به این علت است که به نظر می رسد صدای رعد بعد از نور می آید .

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هفتم شهریور 1390ساعت 17:38  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

جرم و حجم به مقدار ماده بستگی دارد.

خواص هر ماده مربوط به مولکول های آن است.

در بین تمام حالات ماده فضای خالی وجود دارد.

اتم های سازنده مولکول شکر ،خواص شکر را ندارند.

در هوای گرم جنبش مولکولی بیش تر است.

می توان حرکات مولکول های گاز ها را به حرکات حشرات تشبیه کرد.

فضای خالی بین ذرات گازها بیش تر است.

بین مولکول  گازها تقریبا نیروی ربایشی وجود ندارد.

نسبت حرف به کلمه مثل اتم به مولکول است.

تمام عنصرها ازیک نوع اتم ساخته شده اند نه از یک اتم

هر مخلوط حداقل از دو نوع ماده ی مختلف ساخته شده است.

ترکیب ها و عنصرها خالص هستندولی مخلوط ها خاص نیستند.

هر مولکول آب 3 اتم دارد ولی در کل دونوع عنصر وجود دارد.

تعداد مولکول آب تأثیری در تعدادعنصرهای سازنده ندارد.

گوگرد عنصری است که مولکول های هشت اتمی دارد.

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و دوم شهریور 1390ساعت 9:20  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

1)  مرگبارترین زمین لرزه ای که در کشور ما به وقوع پیوسته، مربوط است به خرداد ماه 1369 در زنجان و گیلان، برای بسیاری هنوز خاطره تلخ درگذشت 40000 تا 50000 نفر از ساکنان مناطق شمال و شمال غرب کشور تازه است.

2) در زلزله بم نیز که 26 دسامبر 2003 برابر 5 دی 1382 روی داد نزدیک به 30 هزار نفر کشته شدند. در این زمین لرزه همچنین تقریبا تمام ارگ تاریخی بم ویران شد.

3) زلزله طبس در شهریور ماه 1357 خسارات مالی و جانی فراوانی برجای گذاشت. در این زلزله حدود 25000 نفر جان باختند و حدود همین تعداد زخمی و بی خانمان شدند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم شهریور 1390ساعت 9:38  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

ماشين ها به چها رروش به ما کمک مي کنند

با انتقال نيرو(تقريبا همه ماشين ها در اين  خاصيت مشترک هستند )  

- با افزايش نيرو

- با تغيير جهت نيرو

- با افزايش مسافت وسرعت اثر نيرو


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه شانزدهم مرداد 1390ساعت 22:29  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

اهداف:

هدف کلی:

دانش آموزان در این درس با ساختمان مواد آشنا می شوند

هدف های جزیی:

1- خاصیت های ماده را تشخیص دهند

2- مواد جامد مایع را جمع آوری کرده به خواص آنها پی ببرند

3- بدانند که مواد از چه ساخته شده اند

4- علّت خواص متفاوت مواد را درک کنند


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه چهاردهم مرداد 1390ساعت 12:2  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

مشخصات كلي:  علوم پايه‌ي پنجم

موضوع: زمين لرزه

هدف کلی درس: آشنايي دانش‌آموزان با زمين لرزه

اهداف دانشی : درمورد زمین لرزه توضیح می دهند . مناطق زلزله خیز کشوررانام می برند .

اهداف مهارتی : دانش‌آموزان مهارت‌هاي ايمني از زمين لرزه را درکلاس انجام می دهند .

اهداف نگرشی : نسبت به پديده‌هاي طبيعي كنجكاوي وعلاقه نشان می دهند .

وسايل مورد نياز: تصاويري از خرابي‌هاي حاصل از زلزله، تصاوير مهارت‌هاي ايمني از


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه هفتم مرداد 1390ساعت 11:53  توسط گیتی محمدبیگلو  | 




سه موضوع اصلی در تدریس علوم که همانند رئوس یک مثلث هستند: اهداف- روش تدریس- ارزشیابی

سه هدف عمده در علوم تجربی: کسب اطلاعات ضروری- کسب مهارت های ضروری- کسب نگرش های ضروری


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه ششم مرداد 1390ساعت 11:41  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

موقعيت يابي به کمک ساعت

امروزه بسياري از مردم داراي ساعت ديجيتالي هستند. براي تعيين جهت کافي است که ساعت را خوانده و روي يک کاغذ ساعتي عقربه دار که همان زمان را نشان دهد، بکشيم و آن را روي صفحه ساعت خود قرار دهيم و به روشي که در بالا گفته شد جهت شمال و جنوب را مشخص کنيم. اين روش در هواي مه آلود و هنگامي که فقط‌هاله‌اي از خورشيد مشخص است و جايگاه آن به خوبي قابل تشخيص نيست نيز کاربرد دارد. در اين حالت کافي است يک تکه چوب نازک داشته باشيم و آن را به صورت قائم در زمين فرو کنيم و سايه آن روي زمين هم راستا با جهت تابش خورشيد روي زمين مي‌افتد که نوک سايه به طور دقيق در جهت مخالف خورشيد قرار مي‌گيرد. حال که جايگاه خورشيد مشخص شده است مي‌توان از روش شرح داده شده راستاي شمال و جنوب را مشخص کرد.

سنجاق مغناطيسي

روش ديگري که مي‌توان براي مشخص کردن راستاي شمال و جنوب استفاده کرد، ساختن يک قطب نماي ساده است. براي اين کار نياز به يک سنجاق آهني و يک ليوان آب است. سنجاق بايد سبک باشد تا روي آب شناور بماند يا مي‌توان از يک کاغذ يا برگ درخت در زير آن استفاده کرد تا سنجاق به زير آب فرو نرود. البته با چرب کردن سنجاق به کمک روغن نيز مي‌توان از فرو رفتن آن جلوگيري کرد.



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه دوم مرداد 1390ساعت 6:1  توسط گیتی محمدبیگلو  | 

اهداف:        طرح درس شماره یک

هدف کلی:

دانش آموزان در این درس با ساختمان مواد آشنا می شوند


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه هجدهم تیر 1390ساعت 5:34  توسط گیتی محمدبیگلو  |